۱۴ آبان ۱۳۹۶

گزارش نشست «روانکاوی و نظریه ی اجتماعی »

انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات (دفتر استانی اصفهان) در همکاری با گروه علوم اجتماعی و انجمن علمی روانشناسی دانشگاه اصفهان در روز نخست نشست تخصصی روانکاوی و نظریه ­ی اجتماعی که در 29 مهرماه 1396 در تالار مهر علیزاده‌ی دانشکده­ ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، میزبان دکتر آرش حیدری، دانش‌آموخته­ ی جامعه­ شناسی بود و استاد دانشگاه علامه طباطبایی طی درسگفتاری پیرامون “فروید و نظریه‌ی اجتماعی” به ایراد سخنرانی و پاسخ به پرسش­های شرکت­کنندگان در نشست تخصصی پرداخت.

نخستین بخش این‌ گفتار با عنوان “مضامین اجتماعی روانکاوی” ارائه شد و سخنران، مباحث خود را با توضیحاتی پیرامون روانشناسی­ گری و موانع پیش آمده در علوم ‌انسانی آغاز کرد. وی در ادامه، صورت‌­بندی فروید در مقام فیلسوف و همچنین ایرادات، ابهامات و توهمات رایج در مورد نظریه­ های فروید را تشریح کرد. پس‌ازآن ایشان به توضیحاتی راجع به دستگاه روان از نظرگاه فروید، نهاد (Id)، خود (Ego) و فرا خود (Super Ego) و دوگانه­ ها و مسئله‌ی خودآگاه و ناخودآگاه در روانکاوی و نظریه­ ی اجتماعی پرداخت. این قسمت از سخنان دکتر حیدری با تشریح و ذکر مثال­هایی در مورد لذت و رنج، مرگ، زندگی، فانتزی و ویرانگری به پایان رسید.

در قسمت دوم این جلسه، با عنوان “فروید و مکتب فرانکفورت” مقالات و کتاب‌هایی مانند گریز از آزادی (نوشته‌ی اریک فروم)، تمدن و ملالت‌های آن (نوشته‌ی فروید) و … مورد اشاره قرار گرفتند و شماری از کتب و مجلات پیرامون مبحث مورد اشاره برای مطالعات بیشتر در این زمینه معرفی شد. همچنین دکتر حیدری در این بخش توضیحاتی در زمینه­ی رؤیا، واقعیت و مرز بین این دو ارائه کرد. در توضیح عنوان این بخش، وی تأکید داشت که: تأثیر گسترده­ی نظریات فروید بر مکتب فرانکفورت در کتاب اروس و تمدن (نوشته­ی مارکوزه) به­خوبی مشهود است.

سومین بخش از این نشست با عنوان “فروید و ساختارگرایی” ادامه پیدا کرد. در این بخش، مکاتب و اندیشه­  های نوینی که متأثر از فروید است (مثل هنر و زیبایی­شناسی) توضیح داده شد و آثار هنری کسانی چون میکل آنژ و داوینچی و ابعاد و جنبه­های روانی آن تشریح گردید. در ادامه، سخنران جلسه توضیحاتی در زمینه­ی مکانیسم‌های دفاعی در برخورد با غرایز و نیازها (موفقیت در برخورد یا عدم موفقیت) بیان فرمود.

در بخش پایانی نیز که تحت عنوان “خوانش لاکانی از فروید و اندیشه­های متأخر” برگزار شد ایماژ، ایدئولوژی و وجوه آن مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش، سخنران به بیان بیشتر مثال­ های عینی از جامعه­ی ایرانی نیز پرداخت. روز اول “نشست تخصصی روانکاوی و نظریه­ی اجتماعی” با پرسش­ و پاسخ شرکت­کنندگان در نشست از دکتر آرش حیدری به پایان رسید.

گزارش از: مینا یوسفی

کلمات کلیدی:

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>