• ۳ امرداد ۱۳۹۵

    تحلیلی روایت‌شناسانه از تجمع «دهه‌ی هشتادی‌ها» در مرکز خرید کوروش

    تجمع تعداد زیادی از دانش‌آموزان تهرانی در مرکز خرید کوروش در تاریخ سه‌شنبه ۱۸ خرداد، توجه بسیاری از دست‌اندرکاران مطالعات فرهنگی را به خود جلب کرد. این نوجوانان که گفته می‌شود تعدادشان به دو هزار نفر می‌رسید و متولد دهه‌ی هشتاد بودند، بدون آشنایی قبلی با یکدیگر و با استفاده از ابزارهای ارتباطی در فضای مجازی (عمدتاً تلگرام و اینستاگرام)، به منظور آنچه خودشان «صرفاً یک دورهمی»...

    ادامه مطلب
  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    دولت، ملت و رسانه

    مقدمه نظری

    جماعات انسانی، در صورت بندی محدود و چهره به چهره، مثلا در محدوده یک قبیله و ایل، می‌تواند وجود داشته باشد بی آنکه از واسطه‌ای مانند رسانه‌ها بهره ببرد. ایل می‌تواند نامی مثل ملکشاهی یا شادلو داشته باشد بدون آنکه روزنامه یا رادیویی به کار باشد. اما ملت ایران در گستره چندین و چند میلیونی، تنها به مدد رسانه‌ها امکان ظهور دارد. به این معنا، ملت‌ به معنای مدرن آن یک جعل...

    ادامه مطلب
  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    صداوسیما از ظرفیت‌های خود برای ایجاد شکاف استفاده می‌کند

    رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در نشست «دولت، ملت و رسانه» گفت: متأسفانه صداوسیما از ظرفیت‌های خود برای طرد اجتماعی و ایجاد شکاف استفاده می‌کند. رسانه باید با نمایش گروه‌های مرجع الگوی جامعه‌پذیری برای جوانان را ارائه کند ولی گروه‌های مرجع جایی در رسانه‌ی ملی ندارند و بازنمایی نمی‌شوند.

    رسانه‌ها کارکرد مصرفی و اقتصادی پیدا کرده‌اند

    به گزارش شفقنا رسانه،...

    ادامه مطلب
  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    دولت، ملت و رسانه زبان پرخاشگرانه دارند

    رسانه می تواند جای خالی دولت را پر کند

    به گزارش شفقنا رسانه، محمدمهدی فرقانی با اشاره به مهم و گسترده بودن بحث دولت، ملت و رسانه گفت: بحثم را با جمله رئیس جمهور آمریکا توماس جفرسون شروع می‌کنم. جفرسون می‌گفت اگر قرار باشد بین جامعه بی‌دولت و جامعه بدون مطبوعات یکی را انتخاب کنم، جامعه بی‌دولت را برمی‌گزینم چرا که رسانه و مطبوعات می‌تواند جای خالی دولت را پر کند ولی...

    ادامه مطلب
  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    مسئله امروز اختلال در نظام ارتباطی میان دولت و ملت است

    هادی خانیکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی دولت، ملت و رسانه گفت: مسئله امروز جامعه ایران اختلال در نظام ارتباطی میان دولت و ملت و میان ملت با خودشان است. اما این اختلال تنها در رسانه‌ها خلاصه نمی‌شود و باید نهادهای مدنی شکل بگیرد تا رسانه بازتاب‌دهنده وضعیت آنها باشد. برای پیدا کردن گمشده جامعه خود باید سطوح مختلف جامعه را به روی هم باز کنیم. جامعه ما به دلایل...

    ادامه مطلب
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۴

    عمر طولانی از جنبه تهدیدآمیز مطبوعات می‌کاهد

    در طول تاریخ معاصر کشورمان اغلب سه گونه رفتار و نگاه نسبت به رسانه‌ها و مطبوعات وجود داشته است؛ اول رفتار دستگاه‌های ذی‌ربط در دولت بوده است که اکثرا به عنوان مانع در راه پیشبرد آزادی مطبوعات عمل کرده‌اند، به جز در دو دوره که به صورت استثنا دولت در راستای تسهیل آزادی و کمک به رشد مطبوعات گام برداشت، در مجموع دولت‌ها به عنوان مانع، ایفای نقش کرده‌اند. مورد دوم مربوط به دستگاه‌های...

    ادامه مطلب
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۴

    نوکیسگی؛ هم هدف، هم وسیله

    هر جامعه‌ای با هر میزان انباشت فرهنگی ِ تاریخی و اخلاقی و مدنی که شاید حاصل عمرهایی بی‌شمار و پربار و شرافت و نجابت و دانش و ایمان صد‌ها نسل از مردمانش باشد، ضمانتی تمام و کمال برای حفظ موقعیت خود ندارد و آنچه در هزاران سال به دست آمده است می‌تواند در چند سال و شاید در چند ماه از میان برود. مثالی گویا بیاوریم: در ابتدای قرن بیستم و پیش از جنگ جهانی دوم آلمان در اروپا و ژاپن در آسیا،...

    ادامه مطلب
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۴

    پیامدهای ماجرای پاریس برای مهاجران

    با اتفاقي كه جمعه شب در پاريس براي مهاجران افتاد به ياد خاطره‌اي افتادم كه مربوط به سال ٢٠٠١ و حادثه ١١ سپتامبر است. وقتي كه حادثه برج‌هاي دوقلو اتفاق افتاد، من به همراه همسرم در لندن بوديم، در آن روز ما هنوز از اتفاقي كه در نيويورك افتاده بود مطلع نبوديم، از آنجايي كه همسر من محجبه هستند، در سطح شهر مردم نگاه‌هاي معني داري به ما مي‌كردند، در مترو و معابر عمومي شاهد نگاه‌هاي...

    ادامه مطلب
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۴

    سردبیران رسانه‌ها دغدغه‌های روشنفکری دارند یا مطبوعاتی؟

    وقتی سخن از جامعه مدنی به میان می‌آید، کانونی‌ترین عنصر و ستون آن مطبوعات است، به دلیل اینکه مطبوعات با بیان شفاف از واقعیت‌های اجتماعی کمک می‌کند تا عناصر نظام اجتماعی به رسمیت شناخته شود و از سوی دیگر نیز تمایزپذیری، شفاف شود.

    تمایز جامعه مدنی با جامعه پیش از خودش، در میزان گستردگی، فراگیری و تمایزپذیری آن است. تمایز پذیری نیز در سطح سازمانی، نهادی، رفتارها، منش‌ها،...

    ادامه مطلب