• ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    مرور کارنامه دنیس مک کوئیل در حوزه مطالعات ارتباطی

    «امروز صبح، ما خبري دريافت کرديم که مي گفت دنيس مک کوئيل درگذشته است». سه روز پيش از آنکه دانشکده تحقيقات ارتباطات دانشگاه آمستردام، بيانيه خود را با اين جمله آغاز کند، دنيس مک کوئيل ٨٢ ساله انگليسي، محقق مشهور علوم ارتباطات، در ٢٥ ژوئن مصادف با چهارم تير درگذشته بود.
    ادامه مطلب
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    فرهنگ خرید و عضویت در شبکه های اجتماعی

    ایا کسانیکه عضو شبکه های اجتماعی هستند بیشتر از افرادی که عضو شبکه های اجتماعی نیستندخرید می کنند؟ یا به مراکز خرید می روند؟
    برای پاسخ به این پرسش ما نتایج تحقیقی که در باب مراکز خرید در تهران در دست انجام داریم مورد استفاده قرار می دهیم. بخشی از این تحقیق با روش پیمایش و نمونه 2200 نفری در مناطق 22 گانه تهران انجام شده است.
    نتایج نشان می دهد بیشتر کسانی که به مراکز خرید سر می زنند و...

    ادامه مطلب
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

    پلاسکو و درس‌هایی برای روزنامه‌نگاران

    حادثه پلاسکو از چند حیث می‌تواند درس‌هایی برای روزنامه‌نگاران داشته باشد. اولین مورد، توجه به داشتن پوشش خبری مناسب از وقایع حساس در حال وقوع است.

    در مواقع بحران، نوعی عطش خبری در جامعه ایجاد می‌شود و مخاطب به دنبال فرو نشاندن این عطش، به دنبال اخبار و اطلاعات می‌گردد. باید حواسمان باشد که اگر رسانه‌های خبری غالب از طریق تغذیه مناسب به موقع و قانع‌کننده نتوانند در فرو نشاندن...

    ادامه مطلب
  • ۹ بهمن ۱۳۹۵

    شهر تهران همان پلاسکو است

    خبرِ جان باختنِ انسان‌ها در حوادث؛ تأسف‌بار است ولی اعتراف می‌کنم که وقتی اخبارِ حوادثِ مختلفی را می‌شنوم که در کشور رخ می‌دهند کمتر دچار شوک می‌شوم چون وقوع این حوادث دور از انتظار نیست.
    ادامه مطلب
  • ۸ بهمن ۱۳۹۵

    زنان و شبکه‌های اجتماعی جدید

    حداقل در مورد ایران، عوامل زیادی باعث شده است که اثرگذاری رسانه ها بر جنسیت، هیچگاه دامنه و شدت رسانه ها و شبکه های اجتماعی را نداشته باشد. در واقع به خاطر تفاوت عملکردی رسانه ها در کشورهایی مثل ایران باید از ابتدا اثرگذاری هر یک از رسانه های سنتی و مدرن را در این خصوص بررسی کرد. برای مثال نیاز به آن هست که جدای از اثرگذاری رسانه ها بر کلیت جامعه، فرهنگ، علم، اقتصاد، سیاست و آموزش، میزان و نوع اثرگذاری آنها بر زنان، کودکان، یا قومیت ها را هم موضوع یک مطالعه جدی قرار داد.
    ادامه مطلب
  • ۳ امرداد ۱۳۹۵

    تحلیلی روایت‌شناسانه از تجمع «دهه‌ی هشتادی‌ها» در مرکز خرید کوروش

    تجمع تعداد زیادی از دانش‌آموزان تهرانی در مرکز خرید کوروش در تاریخ سه‌شنبه ۱۸ خرداد، توجه بسیاری از دست‌اندرکاران مطالعات فرهنگی را به خود جلب کرد. این نوجوانان که گفته می‌شود تعدادشان به دو هزار نفر می‌رسید و متولد دهه‌ی هشتاد بودند، بدون آشنایی قبلی با یکدیگر و با استفاده از ابزارهای ارتباطی در فضای مجازی (عمدتاً تلگرام و اینستاگرام)، به منظور آنچه خودشان «صرفاً یک دورهمی»...

    ادامه مطلب
  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    دولت، ملت و رسانه

    مقدمه نظری

    جماعات انسانی، در صورت بندی محدود و چهره به چهره، مثلا در محدوده یک قبیله و ایل، می‌تواند وجود داشته باشد بی آنکه از واسطه‌ای مانند رسانه‌ها بهره ببرد. ایل می‌تواند نامی مثل ملکشاهی یا شادلو داشته باشد بدون آنکه روزنامه یا رادیویی به کار باشد. اما ملت ایران در گستره چندین و چند میلیونی، تنها به مدد رسانه‌ها امکان ظهور دارد. به این معنا، ملت‌ به معنای مدرن آن یک جعل...

    ادامه مطلب
  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    صداوسیما از ظرفیت‌های خود برای ایجاد شکاف استفاده می‌کند

    رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در نشست «دولت، ملت و رسانه» گفت: متأسفانه صداوسیما از ظرفیت‌های خود برای طرد اجتماعی و ایجاد شکاف استفاده می‌کند. رسانه باید با نمایش گروه‌های مرجع الگوی جامعه‌پذیری برای جوانان را ارائه کند ولی گروه‌های مرجع جایی در رسانه‌ی ملی ندارند و بازنمایی نمی‌شوند.

    رسانه‌ها کارکرد مصرفی و اقتصادی پیدا کرده‌اند

    به گزارش شفقنا رسانه،...

    ادامه مطلب
  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    دولت، ملت و رسانه زبان پرخاشگرانه دارند

    رسانه می تواند جای خالی دولت را پر کند

    به گزارش شفقنا رسانه، محمدمهدی فرقانی با اشاره به مهم و گسترده بودن بحث دولت، ملت و رسانه گفت: بحثم را با جمله رئیس جمهور آمریکا توماس جفرسون شروع می‌کنم. جفرسون می‌گفت اگر قرار باشد بین جامعه بی‌دولت و جامعه بدون مطبوعات یکی را انتخاب کنم، جامعه بی‌دولت را برمی‌گزینم چرا که رسانه و مطبوعات می‌تواند جای خالی دولت را پر کند ولی...

    ادامه مطلب
  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵

    مسئله امروز اختلال در نظام ارتباطی میان دولت و ملت است

    هادی خانیکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی دولت، ملت و رسانه گفت: مسئله امروز جامعه ایران اختلال در نظام ارتباطی میان دولت و ملت و میان ملت با خودشان است. اما این اختلال تنها در رسانه‌ها خلاصه نمی‌شود و باید نهادهای مدنی شکل بگیرد تا رسانه بازتاب‌دهنده وضعیت آنها باشد. برای پیدا کردن گمشده جامعه خود باید سطوح مختلف جامعه را به روی هم باز کنیم. جامعه ما به دلایل...

    ادامه مطلب